juni 26, 2024 | 5 min

300 jaar oud techbedrijf

Mirjam de Jaeger & Maurice Meijer

Nederlandse Loterij is de afgelopen jaren getransformeerd tot een moderne tech- en datagedreven organisatie. Circa 130 eigen IT-experts bouwen en beheren applicaties, terwijl in het verleden externe technologie werd gebruikt. Onveranderd is de zorgplicht tegenover spelers, benadrukt Chief Technology Officer Maurice Meijer. ‘Bij alles wat we bedenken en bouwen, houden we veilig en verantwoord spelen in ons achterhoofd.’

Vroeger vertrouwde Nederlandse Loterij op externe leveranciers voor onze technologische behoeften. Dit resulteerde in een complexe, onsamenhangende infrastructuur. Ongeveer zeven jaar geleden zijn we ons IT-landschap gaan herstructureren. We hebben de focus verlegd naar het binnenhalen van expertise en het vergroten van de controle over onze systemen. Alle externe applicaties waarvan we dachten dat we ze zelf beter konden bouwen en waar we meer controle over wilden, zijn we zelf gaan ontwikkelen’, aldus Maurice. Dit heeft geleid tot een aanzienlijke groei van het IT-team, van 30 naar 130 experts waaronder ontwikkelaars, businessanalisten en testers van diverse nationaliteiten.

Fraudepreventie

Tegelijkertijd is Nederlandse Loterij overgestapt op agile werken, waarbij kort cyclisch bouwen en continu verbeteren centraal staan. De IT-experts bouwen onder meer de frontend van websites, apps, systemen voor Responsible Gaming en witwas- en fraudepreventie, terwijl dit vroeger eerder werd uitbesteed. ‘Een mooi voorbeeld van software die we vanaf nul in eigen huis hebben ontwikkeld, is ons fraudepreventiesysteem’, legt Mirjam de Jaeger trots uit. Zij is hoofd van de afdeling Fraud & Payments. ‘Sinds de lancering van TOTO Sport en TOTO Casino tweeënhalf jaar geleden moeten we voor online kansspelen voldoen aan de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme, de Wwft. We hebben mensen aangetrokken uit de internationale iGaming-markt (online kansspelen zoals live sportweddenschappen en casinospellen, red.) om dit systeem te bouwen, omdat er destijds nog geen systeem op de Nederlandse markt was.’ Mirjams afdeling bestaat inmiddels uit vijftien medewerkers die dagelijks inzetten monitoren en analyseren om fraude en witwassen tegen te gaan.

Fraude en witwassen realtime detecteren

Ongebruikelijk veel stortingen op één dag, een uitzonderlijk hoge storting of opvallend hoge verliezen: allemaal voorbeelden van gedrag van spelers die het detectiesysteem van de afdeling Fraud & Payments realtime opmerkt. Zodra het systeem deze signalen oppikt, grijpt het automatisch in of stuurt het de melding door naar een analist van de afdeling. Die kan bij de speler om bewijslast (een salarisstrook of bankafschrift) vragen, om te verifiëren of het ingezette geld legitiem is. Fraud & Payments verricht ook alle inkomende en uitgaande betalingen van en aan de spelers. Jaarlijks vinden ongeveer 30 miljoen uitbetalingen, grotendeels geautomatiseerd, plaats. Ongebruikelijke uitbetalingen worden handmatig gecontroleerd.

“Ons fraudedetectiesysteem hebben we zelf vanaf nul ontwikkeld”

Mirjam de Jaeger
Head of Fraud & Payments

Wereldwijde koploper

Dankzij deze aanpak behoort Nederlandse Loterij tot de wereldwijde koplopers in de kansspelindustrie. Maurice: ‘De loterijbranche staat niet direct bekend om haar innovatie. We beschouwen onszelf daarom eerder als een techbedrijf dan als traditionele loterij. Zo waren we tien jaar geleden een van de eerste loterijen ter wereld met een applicatie in de cloud. Nu gebruiken we de mogelijkheden van nieuwe technologieën zoals event hubs, databricks en uiteraard artificial intelligence (AI). AI kan ons onder andere helpen om ongewenst speelgedrag nog beter te detecteren. We zijn getransformeerd tot een innovatief techbedrijf.’

Veel IT-talent

Die voorsprong trekt ook veel IT-talent. Maurice: ‘We geven onze IT’ers binnen bepaalde grenzen veel vrijheid om moderne technologieën te gebruiken. Het idee dat je veel vrijheid hebt én met de nieuwste technologieën werkt, spreekt veel IT’ers aan. En dan ook nog eens in een unieke markt met veel transacties.’

Miljarden transacties

‘Wij verwerken grofweg zo’n 5,5 miljard speltransacties, variërend van grote bedragen tot inzetten van een cent’, aldus Mirjam. ‘Onze platformen moeten altijd beschikbaar zijn, zeker bij populaire evenementen als het aankomend EK voetbal. Natuurlijk hebben wij ook weleens een storing, maar omdat we moderne platformtechnologie inzetten én we goed kunnen voorspellen wanneer er piekmomenten zijn, verloopt het opschalen eigenlijk heel eenvoudig,’ voegt Maurice toe. ‘Al met al zijn we een tech- en datagedreven organisatie geworden, maar we moeten niet vergeten dat we een bedrijf van bijna 300 jaar oud zijn (oprichting Staatsloterij in 1726), dat ook nog gewoon fysieke loten via retail verkoopt. Ondanks alle digitalisering, zijn er veel spelers die nog graag een fysiek lot in handen hebben. Dat blijft voorlopig nog wel even zo en dat maakt de dynamiek ook zo mooi. We zijn een sterk ontwikkeld technologiebedrijf met nog steeds een sterke footprint in retail, een unieke combinatie die blijft innoveren in de toekomst!’, stelt Maurice. ‘Onze uitdaging de komende tijd is om de hele organisatie mee te krijgen in deze ontwikkelingen en medewerkers met de juiste vaardigheden aan te nemen die met de nieuwe technologieën en mogelijkheden kunnen omgaan.’

Wil jij ook onderdeel worden van ons eigen team van 130 IT-experts en met jouw werk een bijdrage leveren aan de toekomst van Nederlandse Loterij? Kom ons tech-team versterken en help ons verder te innoveren in de kansspelindustrie!

Verhalen

Teamspelers aan het woord

Alle unieke talenten van onze collega’s komen samen in diverse teams. Zo werken we met elkaar aan een gelukkig, gezond en sportief Nederland. 
Ben jij benieuwd wie in jouw team zit?

Lees onze verhalen
Dataverwerking op het hoogste niveau

Dataverwerking op het hoogste niveau

Leer ons nog beter kennen