Een complex probleem afpellen, klein maken en zorgen dat er beweging komt. Dát is de kracht van de professionals binnen de PMO-afdeling van Nederlandse Loterij. Benieuwd wat je in huis moet hebben om succesvol te kunnen zijn in dit team? Programmamanager Ellen Kerssens en Head of Strategic Programs & Portfolio Management Emy Piers vertellen er meer over.
De PMO-afdeling van Nederlandse Loterij valt onder de afdeling ‘Business Transformation & Strategic Projects’. Het team bestaat uit drie Programmamanagers, een Project Manager en een Head of Strategic Programs. “Met een klein groepje maken we het verschil en voegen we waarde toe door te werken aan complexe vraagstukken en de uitvoering van strategische initiatieven. Ook hebben onze trajecten vaak een verandercomponent. En dat binnen een zeer specifieke markt”, aldus Emy. Ook de omvang van de organisatie maakt werken bij Nederlandse Loterij bijzonder. Ellen: “We hebben de omzet van een grote corporate, maar doen het met 500 mensen.”
Als Programmamanager ben je verantwoordelijk voor het succesvol leiden en managen van verschillende strategische initiatieven binnen Nederlandse Loterij. “Een voorbeeld van zo’n initiatief is de nieuwe wetgeving rond speellimieten die per 1 oktober van kracht gaat. Deze wet raakt de markt, onze spelers en de manier waarop we met onze eigen systemen omgaan. Hoe beschermen we onze spelers? En wat doet dit met onze eigen processen? Andere voorbeelden zijn: een programma over AI, waarin we onderzoeken hoe AI kan worden ingezet bij Nederlandse Loterij en personalisatie en de vernieuwing van het spelmerk Miljoenenspel.
We begeven ons bij dit soort vraagstukken op een groot aantal terreinen. We benaderen samen met onze collega’s van marketing, technologie en juridische zaken de juridische kant, onderzoeken het technische aspect, bekijken de optimale customer journey en onderzoeken hoe de data verzameld en gerapporteerd moet worden”, vertelt Emy. Ze vervolgt: “Ook zie ik dat het verandercomponent steeds belangrijker wordt in de organisatie. Welke strategische keuzes kunnen we maken? Hoe zorgen we dat een nieuw idee succesvol in de markt wordt gezet? Hoe implementeren we dit in onze organisatie? En hoe betrekken we spelers, retailers en medewerkers bij de verandering? Dit soort vragen worden steeds belangrijker.”
Naast de ervaring die je als Programmamanager nodig hebt op het gebied van marketing, technologie en change, moet je bedreven zijn in stakeholdermanagement. Soms kom je terecht op een tweesprong, waarbij het jouw taak als Programmamanager is om je stakeholders te helpen bij het maken van een beslissing. Ellen: “Samen pel je alle voor- en nadelen van een bepaalde beslissing met elkaar af. Bij het maken van een keuze wordt sterk op onze expertise geleund. Of we hier de regie pakken? Absoluut! Dit betekent dat wij bijvoorbeeld drie opties presenteren en óók meegeven welke optie wat ons betreft de beste is”, zegt Ellen.
Een uitdagende functie waar je impact mee kunt maken. Dát is de rol van Programmamanager in een notendop. Benieuwd waarom Emy en Ellen iedere dag weer voor Nederlandse Loterij kiezen? Ellen: “Als Programmamanagers krijgen we de kans om focus aan te brengen en zaken klein te maken, binnen een fijn team.” Emy: “Voor mij zit dat in twee zaken. Ik vind het enorm leuk dat het PMO-team een verschil maakt in de organisatie door strategische initiatieven te realiseren. Daarnaast is het de bijdrage die we leveren aan een sportief Nederland, de bescherming van consumenten en het tegengaan van criminaliteit. Als je hier werkt, zie en voel je dat beslissingen worden genomen om dit mogelijk te maken. In alles merk je dat dit organisatiebreed in ons DNA zit.”
Wil jij deel uitmaken van het PMO-team van Nederlandse Loterij? Bekijk hier de vacature voor Programmamanager.
Alle unieke talenten van onze collega’s komen samen in diverse teams. Zo werken we met elkaar aan een gelukkig, gezond en sportief Nederland. Ben jij benieuwd wie in jouw team zit?
Lees onze verhalen