maart 20, 2024 | 5 min

Ons streven? Vooroplopen binnen de marketingbranche

Sebastiaan Admiraal
Head of CRM

“Nederlandse Loterij draagt jaarlijks vrijwel haar gehele resultaat aan de sport, 18 goede doelen en de Staat. Of je nu werkt als webanalist, databasemarketeer, copywriter, E-mail marketeer of CRM-marketeer, jouw rol is van onschatbare waarde in dit proces,” zegt Sebastiaan Admiraal, Head of CRM bij Nederlandse Loterij. Hoe zet de CRM-afdeling van Nederlandse Loterij data in als basis voor dit streven? Lees hier het verhaal van Sebastiaan.

 

Multidisciplinair samenwerken met 70 marketingexperts

Wat houdt het werk als Head of CRM precies in? Met trots vertelt Sebastiaan: “Ik zorg ervoor dat onze afdeling Customer Relationship Management (CRM) een duidelijke visie heeft voor de toekomst, dat we blijven innoveren en dat we een voortrekkersrol vervullen op marketinggebied in Nederland.

Dit bereiken we door dagelijks multidisciplinair samen te werken met 70 marketingexperts en vele collega’s van andere disciplines om passende en aantrekkelijke customer journeys te ontwikkelen. Ons doel? Het behouden en aantrekken van spelers voor verschillende spelmerken, waaronder Staatsloterij, Krasloten, Winnit, Lucky Day, TOTO, Lotto en Eurojackpot. Dankzij de groei van ons spelersbestand dragen we bij aan de afdracht aan goede doelen en sport die wij ieder jaar realiseren.”

 

Een voortrekkersrol in marketing

Sebastiaan houdt zich niet alleen bezig met de toekomstvisie van de afdeling, maar voelt zich ook een HR-manager: “Medewerkers optimaal in hun kracht zetten. Dat geeft mij energie. Al het succes dat we hier samen bereiken, is namelijk te danken aan onze marketingexperts, waaronder webanalisten, CRM-marketeers en database-marketeers. Ik ben trots als ik zie dat mensen groeien in hun rol en het goed doen. Met ‘goed doen’ bedoel ik: plezier hebben en er energie uit halen.”

Sebastiaan benadrukt dat dit alleen mogelijk is als medewerkers volledig zichzelf kunnen zijn. “Of ze nu sneakers dragen of gelakte schoenen, analisten zijn of creatievelingen. Ons team is divers, met verschillende persoonlijkheden, culturele achtergronden, genders, leeftijden en expertises. Al deze diversiteit vormt een waardevolle bron van kennis. Kennis om te innoveren, zodat we ook echt die voortrekkersrol in marketing vervullen.”

“Data speelt een cruciale rol in elke functie. Wil je de customer journeys personaliseren? Dan vertrouw je op data. Wil je weten welk design het beste werkt? Ook daarvoor gebruik je data. Data is de basis van onze werkwijze.”

Sebastiaan Admiraal
Head of CRM

 

Data als basis in de werkwijze

Sebastiaan vertelt welke teams actief zijn op de afdeling CRM: “Binnen CRM hebben we verschillende teams, waaronder IGaming, CRM voor loterijen, Kanaalspecialisten, CRO en Analytics, Database- en Marketingautomatisering en tot slot de Inhouse Studio. Wat al deze specialisten succesvol maakt? Een datagedreven mindset,” legt Sebastiaan uit. “Data speelt een cruciale rol in elke functie. Wil je de customer journeys personaliseren? Dan vertrouw je op data. Wil je weten welk design het beste werkt? Ook daarvoor gebruik je data. Data is de basis van onze werkwijze.”

 

Goed idee? Ga ervoor!

Naast een datagedreven mindset is het een nieuwsgierige houding die je succesvol maakt op de afdeling CRM. “Als je het leuk vindt om nieuwe dingen te proberen, dan pas je hier goed,” zegt Sebastiaan. De ruimte voor nieuwe ideeën is ook in de praktijk duidelijk aanwezig. “De afgelopen anderhalf jaar zijn we begonnen met het inzetten van AI op verschillende gebieden binnen de afdeling, zoals het opbouwen van algoritmes en het automatisch genereren van afbeeldingen. Ook zijn we gestart met een groot personalisatie project waar iedereen in de organisatie bij betrokken is, van IT tot Legal, Klantenservice tot Datamanagement . Ons doel? Gepersonaliseerde communicatie sturen naar onze spelers. Hierin hebben we al mooie stappen gezet, maar zien we ook nog kansen.”

 

Nóg meer kansen

Naast de lopende projecten ziet Sebastiaan een kans om spelers bewust te maken van hun bijdrage aan sport en gezondheidsdoelen in Nederland door mee te spelen. “Dit is een mooie uitdaging, omdat we deze maatschappelijke boodschap combineren met commerciële boodschappen.” Ook ziet hij andere mooie kansen voor de afdeling. “Ik wil onze digitale transformatie nog verder uitbreiden, zodat we in de toekomst nóg meer baseren op data.”

Wil jij als marketeer meewerken aan ons streven om miljoenen euro’s aan goede doelen en sport bij te dragen? Sluit je aan als webanalist, databasemarketeer, kanaalspecialist voor Email & Push of CRM-marketeer bij Nederlandse Loterij! Bekijk hier de vacatures.

Verhalen

Teamspelers aan het woord

Alle unieke talenten van onze collega’s komen samen in diverse teams. Zo werken we met elkaar aan een gelukkig, gezond en sportief Nederland. Ben jij benieuwd wie in jouw team zit?

Read our stories
De Marketing, Sponsoring en CRM teamdag in beeld

De Marketing, Sponsoring en CRM teamdag in beeld

Leer ons nog beter kennen