maart 7, 2024 | 5 min

Van stagiair naar campagnemanager voor een van de grootste merken van Nederland

Ivanka Rubingh
Campagnemanager

Het vinden van een afstudeerplek in de richting van commerciële economie, bedrijfskunde of marketing kan een uitdaging zijn. Want bij welk bedrijf ga je aan de slag? Voor Ivanka Rubingh was de keuze duidelijk: ze koos voor een afstudeerstage bij Nederlandse Loterij. Die keuze bleek een schot in de roos, want 6 jaar later is ze campagnemanager bij een van de grootste spelmerken van Nederland: Staatsloterij. Benieuwd naar haar ervaring bij Nederlandse Loterij? Lees verder.

 

“Het kantoor maakte grote indruk”

Als student Commerciële Economie aan de Hogeschool van Leiden, was Ivanka op zoek naar een passende stageplek. Via haar parttime baan bij Primera kwam Ivanka in contact met Nederlandse Loterij. En dat bleek een perfecte match. “Een paar weken later zat ik bij Nederlandse Loterij aan tafel voor een gesprek. Het kantoor maakte grote indruk: modern, een vriendelijke sfeer en vooral veel mogelijkheden door de verschillende spelmerken, zoals Lucky Day, TOTO, Krasloten en Staatsloterij.” Ivanka koos uiteindelijk voor een marketing afstuurdeerplek bij Lucky Day. “Het feit dat het een kleiner spelmerk is, gaf me het vertrouwen dat ik hier écht het verschil kan maken.”

 

Afstuderen bij Lucky Day

“De kern van mijn onderzoek? Hoe we de verkoop van Lucky Day loten konden stimuleren via andere spelmerken van Nederlandse Loterij in retailorganisaties zoals Primera. Naast mijn onderzoek werkte ik vier dagen per week onder begeleiding. Daarnaast werkte ik bij Lucky Day aan het opzetten van een Customer Journey, was ik betrokken bij de ontwikkeling van een merkstrategie, was ik verantwoordelijk voor de social kanalen en mocht ik een interne activatie bedenken voor de oudejaarstrekking van Staatsloterij. Ik kreeg veel verantwoordelijkheid en voelde me dan ook echt een volwaardige collega van het team.”

 

Reizen of blijven?

Na een succesvolle beoordeling van haar scriptie kreeg Ivanka de vraag of ze wilde blijven werken. Hoewel ze nog graag wilde reizen, voelde de werkomgeving bij Nederlandse Loterij als thuis. “Het voelde als een mini-familie en een veilige omgeving waar ik mezelf kon zijn. De keuze was gemaakt: ik blijf.”

Een beslissing waar ze nog steeds tevreden op terugkijkt. Ze vervolgde haar carrière als campagnemarketeer bij het spelmerk Krasloten. “Hier hield ik me bezig met het uitrollen van verschillende campagnes. Mijn hoogtepunt was toch wel dat ik eindverantwoordelijk was voor de campagne van de Decemberkalender van ontwikkeling tot uitrol. Na deze periode kreeg ik de kans om te werken als campagnemarketeer voor het grootste merk, Staatsloterij. Dat voelde als een grote stap. Bij Lucky Day bestond het team uit vijf personen, maar bij Staatsloterij is het team veel groter (>25 mensen) en zijn de budgetten veel groter. Ik stapte dan ook een hele nieuwe wereld binnen, waarin alles mogelijk is, maar de doelstellingen ook hoger liggen.”

“Nederlandse Loterij behoort tot de top 10 van beste marketingadverteerders. Hier krijg je de kans om op verschillende marketinggebieden veel ervaring op te doen, zoals online, retail en campagnes.”

Ivanka Rubingh
Campagnemanager

 

Wat doe je als campagnemanager bij Staatsloterij?

“Inmiddels heb ik promotie gemaakt van campagnemarketeer naar campagnemanager. Als campagnemanager bij Staatsloterij ben ik verantwoordelijk voor de ontwikkeling en uitrol van marketing- en communicatiecampagnes en de jaarstrategie. Het leuke aan mijn werk vind ik de mogelijkheid om met een multidisciplinair team nieuwe campagnes te ontwikkelen en te brainstormen over uitdagingen. Verder maak ik impact met mijn werk. Zo zie je direct het resultaat van je werk terug op televisie of hoor je het terug op de radio. Ook het feit dat ik op mijn 28e al voor een van de grootste merken werk, vind ik bijzonder.”

 

Waarom Nederlandse Loterij?

Inmiddels is Ivanka zes jaar werkzaam bij Nederlanse Loterij. Wat is het geheim? “Het zijn de vrijheid en de kansen om te groeien. Bij Nederlandse Loterij investeren ze veel in je persoonlijke ontwikkeling, iets wat ik bij mijn oud-klasgenoten in de marketingwereld minder zie. Het budget voor opleidingen is groot en ze denken met je mee. En daarnaast hebben we echt een fijne cultuur. Zo wordt je mening gewaardeerd en als je ergens vastloopt, is er altijd iemand die je kan helpen. Ook onze marketingdirecteur staat open voor input. Zo kan ik, maar dat geldt voor iedereen, met hem om tafel om ideeën te bespreken.”

Waarom Ivanka iedereen aanraadt om een stage of traineeship te overwegen? Ze sluit het gesprek af met de woorden: “Nederlandse Loterij staat in de top 10 van beste marketingadverteerders. Hier kun je veel leren op allerlei marketinggebieden, zoals online, retail of campagnes. We werken hier hard, maar we maken ook tijd vrij om samen naar sportwedstrijden en borrels te gaan. Een groot deel van onze opbrengsten gaat namelijk naar de Nederlandse sport en 18 goede doelen. Dit is iets wat veel mensen niet weten. Daarnaast hebben we bij Nederlandse Loterij een eigen sportschool met trainers. Nederlandse Loterij doet er alles aan om haar werknemers gezond en fit te houden.”

Verhalen

Teamspelers aan het woord

Alle unieke talenten van onze collega’s komen samen in diverse teams. Zo werken we met elkaar aan een gelukkig, gezond en sportief Nederland. 
Ben jij benieuwd wie in jouw team zit?

Read our stories
De Marketing, Sponsoring en CRM teamdag in beeld

De Marketing, Sponsoring en CRM teamdag in beeld

Leer ons nog beter kennen