januari 10, 2024 | 5 min

Kansen pakken en ervaring opdoen voor de grootste merken

Britt van Ham & Anouk Kouwen

Van het ontwikkelen van een brandbook voor Krasloten tot het meewerken aan een WK-activatiecampagne. Britt van Ham en Anouk Kouwen vertellen vol enthousiasme hoe de keuze voor een marketing traineeship bij Nederlandse Loterij een boost geeft aan hun ontwikkeling. Nieuwsgierig naar de impact die ons traineeship kan maken op jouw carrière? Laat je inspireren door Britt en Anouk.

Een traineeship betekent bij Nederlandse Loterij kennismaken met verschillende disciplines binnen een vakgebied dat bij jou past. Als trainee ben jij 2 jaar lang de drijvende kracht in minimaal 2 tot maximaal 4 teams. Britt: “Je geeft bij aanvang van je traineeship aan waar jouw interesses liggen, zodat de opdrachten die je krijgt, hier zo goed mogelijk bij aansluiten. Tijdens de eerste maanden van je traineeship maak je direct een vliegende start, doordat je op verschillende afdelingen meekijkt.” Anouk geeft als voorbeeld: “Ik ben begonnen bij TOTO op retailmarketing. Vervolgens heb ik ervaring opgedaan bij het campagnemarketingteam van Eurojackpot. Binnenkort ga ik hetzelfde doen, maar dan voor het merk Lotto.”

 

“Als marketing trainee voel ik dat alle collega’s klaar staan om ons de kneepjes van het vak te leren.”

Britt van Ham
marketing trainee

Zelf in de lead

Hoe je het meeste kunt halen uit het traineeship bij Nederlandse Loterij? Britt vertelt: “Het tonen van inzet, het communiceren van je eigen behoefte én eigenaarschap nemen over je eigen werk, is belangrijk. Sterker nog, hoe duidelijker jij communiceert, hoe beter je je loopbaan naar je eigen hand kunt zetten. Ieder traineeship is namelijk uniek, dus ruimte zat voor eigen invulling.” Anouk vult aan: “Maandelijkse coachingsgesprekken met je coach dragen hier zeker aan bij. Zo heb je altijd een sparringpartner binnen bereik. Een groot voordeel is dat jouw coach zelf geen marketeer is, waardoor de focus puur ligt op jouw proces. Zo blijf je scherp op wat je er zelf uit wil halen. Dat biedt voor mij echt meerwaarde.”

 

Bij Nederlandse Loterij ben je geen ‘nummertje’

Er zijn veel traineeships binnen het marketingspeelveld. Waarom hebben Britt en Anouk gekozen voor een trainee-traject bij Nederlandse Loterij? Anouk licht toe: “Bij de zoektocht naar een traineeship denk je al snel aan grote bedrijven. Voor mij persoonlijk is de aandacht voor mensen in een organisatie belangrijk, daarom voel ik me juist thuis bij Nederlandse Loterij waar circa 500 mensen werken. Je voelt je dan ook geen ‘nummertje’.” Britt vertelt: “Alle collega’s staan klaar om ons de kneepjes van het vak te leren. Ze zijn blij dat we er zijn om hen te ondersteunen in projecten.”

 

Van werkprocessen snappen naar projecten draaien

De overgang van student naar werknemer kan als een grote overstap voelen. Dát is precies wat een traineeship zo aangenaam maakt; je krijgt een zachte landing in de organisatie. Britt: “In de eerste maanden kijk je mee met uiteenlopende werkprocessen, waardoor je de kans krijgt om te begrijpen hoe de organisatie in elkaar steekt. Dit is hartstikke essentieel, omdat er binnen Nederlandse Loterij sprake is van complexe wet -en regelgeving. Eenmaal ingewerkt kreeg ik mijn eigen projecten. Hierbij ben ik het meest trots op het brandbook dat ik van A tot Z mocht ontwikkelen voor Krasloten en de ‘Droomsalaristrekking social campagne’ van Staatsloterij waar ik de leiding in mocht nemen.”

Anouk vult haar hoogtepunt aan: “Ik ben het eerste halfjaar begonnen bij TOTO. Toevallig viel dit in de WK-periode, waardoor ik direct een kijkje in de keuken kreeg bij de WK-campagne. Ook ben ik trots op het TOTO-Retail event. Hier was ik vanaf het begin verantwoordelijk voor en heb ik veel geleerd als het gaat om stakeholdermanagement. Van de invulling van het event tot het regelen van sprekers – tijdens dit project heb ik echt de kans gekregen om op professioneel niveau een bijdrage te leveren aan het eindresultaat.”

 

Opvallen doe je door out-of-the-box te denken

Kennisdeling staat natuurlijk centraal in een traineeship, óók bij Nederlandse Loterij. Britt: “Tijdens de intervisies die iedere drie maanden plaatsvinden buigen we ons samen met andere trainees op bepaalde casuïstiek, zodat we leren om in mogelijkheden te denken.” Anouk herkent dit: “Je krijgt bij Nederlandse Loterij echt de kans om je creatief te ontwikkelen. Out-of-the-box denken vormt hiermee een belangrijke competentie. Dit zie je bijvoorbeeld terug tijdens brainstormsessies of bij de organisatie van een evenement.”

Lijkt een marketing traineeship jou ook interessant? Bekijk hier de vacature.

Verhalen

Teamspelers aan het woord

Alle unieke talenten van onze collega’s komen samen in diverse teams. Zo werken we met elkaar aan een gelukkig, gezond en sportief Nederland. 
Ben jij benieuwd wie in jouw team zit?

Read our stories

"Nederlandse Loterij heeft mij als werkgever verrast"

Leer ons nog beter kennen